Stížnost na zaměstnavatele je dokument, kterým zaměstnanec upozorňuje na porušování svých práv ze strany zaměstnavatele.
Zaměstnanci si nejčastěji stěžují na:
-
nevyplácení mzdy
-
nezákonné výpovědi
-
šikanu
-
diskriminaci
-
nedodržování pracovní doby.
Například, zaměstnanec může podat stížnost, pokud mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu za přesčasy, pokud ho propustil bez důvodu nebo pokud ho obtěžoval na pracovišti.
Stížnost na zaměstnavatele se vyplatí podat, pokud má zaměstnanec oprávněné nároky a chce je prosadit.
Stížnost má význam, pokud je podána správnému orgánu a obsahuje konkrétní informace a důkazy o protiprávním jednání. Stížnost by měla v písemné formě obsahovat datum a místo porušení, jméno zaměstnavatele, popis situace a případné svědky nebo dokumenty.
Stížnost lze podat písemně nebo ústně, předepsaná forma není nařízena.
Jako kompenzaci může zaměstnanec požadovat vyplacení mzdy, obnovení pracovního poměru nebo omluvu.
Stížnost se může podat inspektorátu práce, odborové organizaci, radě zaměstnanců nebo přímo zaměstnavateli – majiteli nebo nadřízenému orgánu. Při podání stížnosti si prosím uvědomte, že může vést k nápravě situace, k odškodnění nebo omluvě, ale také k ukončení pracovního poměru. Stížnost může na jedné straně pomoci, na druhé ale zhoršit vztahy se zaměstnavatelem nebo vyvolat odvetné kroky. Proto, zaměstnanec by měl zvážit všechna pro a proti a připravit se na možné důsledky, stížnost si velmi dobře promyslet a předat ji na správné místo.
Vzory stížností najdete v
SW se vzory smluv nebo si ji můžete
stáhnout zde.
Varianty dokumentu:
- Stížnost na zaměstnavatele při porušování zaměstnaneckých práv
- Stížnost na zaměstnavatele porušující informační povinnosti
Přejeme hodně úspěchů
redakce
LEGIS.CZ s.r.o.